Nyní jste zde: Český úřad zeměměřický a katastrální » Je dobré vědět » Poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb. » Zveřejnění obsahu informací poskytnutých na žádost dle zákona č. 106/1999 Sb. » 2024
2024
Požadovaná informace:
Proč je cena za pořízení výpisu z katastru nemovitostí odlišná při vyhotovení na katastrálním pracovišti a prostřednictvím webového portálu cuzk.cz?
Proč je cena za pořízení výpisu z katastru nemovitostí vyšší při vyhotovení prostřednictvím webové aplikace dálkového přístupu cuzk.cz, než při vyhotovení na katastrálním pracovišti?
Poskytnutá informace:
Popsaný rozdíl je způsoben historicky stanovenými jinými měrnými jednotkami výstupů v listinné podobě a výstupů v elektronické podobě. Katastrální úřady poskytují výpisy z katastru nemovitostí podle položky 119 písm. a) sazebníku v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, za správní poplatek 100 Kč za každých i jen započatých 20 měrných jednotek v rámci jednoho katastrálního území, přičemž měrnou jednotkou se pro účely tohoto zákona rozumí parcela, budova včetně rozestavěné, byt a nebytový prostor včetně rozestavěných, jsou-li evidované v katastru nemovitostí.
Výpis z katastru nemovitostí poskytnutý v elektronické podobě je zpoplatněn podle položky 4001 v příloze č. 1 vyhlášky č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí. Úplata je stanovena za každý i započatý formát A4 výstupní sestavy částkou 50 Kč, maximální výše úplaty činí 1000 Kč.
Český úřad zeměměřický a katastrální si je vědom uvedené disproporce a proto připravil novelu vyhlášky o poskytování údajů z katastru nemovitostí, která nabude účinnosti dnem 1. července 2024. Měrnou jednotkou za výpis z katastru nemovitostí poskytnutý dálkovým přístupem bude výstup a úplata za něj 100 Kč.
Požadovaná informace:
Počet vkladových řízení zahájených v roce 2013 na všech katastrálních úřadech na podkladě převodní listiny (tj. kupní, darovací či směnná smlouva).
Poskytnutá informace:
V roce 2013 bylo na katastrálních úřadech zahájeno 361 016 vkladových řízení na podkladě převodních listin (dle výběru žadatelky kódy listin 130 smlouva darovací, 131 smlouva kupní a 159 smlouva směnná).
Požadovaná informace:
i) zda byla kdykoli v minulosti uzavřena jakákoliv smlouva mezi ČÚZK a ADOL Monitor s.r.o., IČ: 022 14 377 (dále také jen „ADOL“),
ii) zda ADOL kdykoli v minulosti podal žádost o udělení souhlasu k šíření údajů katastru nemovitostí, ať již za úplatu či bezúplatně,
iii) zda ČÚZK kdykoli v minulosti udělil ADOL souhlas k šíření údajů z katastru nemovitostí.
Poskytnutá informace:
Ad i) ČÚZK uzavřel se společností ADOL Monitor s.r.o.
- smlouvu na základě žádosti této společnosti ze dne 24. 4. 2017 o založení zákaznického účtu pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí,
- smlouvu na základě žádosti této společnosti ze dne 29. 12. 2015 o založení zákaznického účtu pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí,
- smlouvu na základě (aktualizované) žádosti této společnosti ze dne 12. 5. 2021 o založení zákaznického účtu pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí.
Ad ii) + ad iii) Společnost ADOL Monitor s.r.o. v minulosti podala několik žádostí o udělení souhlasu s šířením údajů katastru nemovitostí a ČÚZK k tomu společnosti ADOL Monitor s.r.o. udělil opakovaně souhlas.
Doprovodná informace: Seznam osob, kterým byl udělen souhlas s šířením údajů katastru, je dostupný na stránkách ČÚZK:
ČÚZK - Šíření údajů katastru (cuzk.cz).
Požadovaná informace:
Jak lze provést změnu údaje o účelovém územním prvku „chráněné ložiskové území“ v RÚIAN
Poskytnutá informace:
Jak lze provést změnu údaje o účelovém úzChráněná ložisková území jsou v registru územní identifikace, adres a nemovitostí vedena jako účelové územní prvky na základě novely horního zákona, která byla provedena zákonem č. 88/2021 Sb. Editorem těchto údajů je Ministerstvo životního prostředí (§ 29 odst. 1 horního zákona).
Z uvedeného vyplývá, že změnu údaje nemůže provést ČÚZK, ale je nutno se obrátit na Ministerstvo životního prostředí, kontakty zde
Úvodní stránka - Ministerstvo životního prostředí (mzp.cz), další informace zde
https://www.mzp.cz/cz/chranena_loziskova_uzemi.
Požadovaná informace:
Použití a význam položky OPSUB_ID výměnného formátu katastru nemovitostí a její využití při komunikaci s IS ČÚZK
Poskytnutá informace:
Atribut OPSUB_ID v podobě pseudoidentifikátoru („52PrHo3Ge6Z4++lOHg7ip ….“) je využíván pouze pro zpracování dat ve výměnném formátu katastru nemovitostí (dále jen „VFK“) a slouží jako vazba mezi jednotlivými bloky dat VFK. Současně ho lze využít k bezplatné deanonymizaci dat a to jako klíč pro volání služby WSDP ctiOS, která uživateli dat VFK vrátí osobní údaje o oprávněném subjektu (jméno, příjmení, adresu a RČ) a současně je vrácen i atribut OPSUB_ID v podobě čísla (711231602). Následně tento číselný identifikátor oprávněného subjektu je možné využít pro volání dalších WSDP služeb jako je např. Přehled vlastnictví nebo Výpis z katastru nemovitostí dle oprávněného subjektu. Tyto výstupy jsou již zpoplatněny dle přílohy č. 4 a 5 vyhlášky č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí.
Atribut OPSUB_ID v podobě pseudoidentifikátoru je tvořen interní logikou při vytváření samotného exportu dat katastru nemovitostí do VFK a slouží pouze uživateli VFK pro jeho zpracování a pro případnou deanonymizaci. V komunikaci s ČÚZK ho uplatnit nelze.
Požadovaná informace:
Zda při nahlížení do katastru nemovitostí existuje možnost získání informací o stavu nemovitostí k určitému datu v minulosti, tedy nikoliv vždy k datu aktuálního vyhledávání.
Poskytnutá informace:
Podmínky poskytování údajů katastru upravuje především vyhláška č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“). V § 5 odst. 3 vyhlášky se uvádí: „Úřad umožňuje
bezúplatné nahlížení do katastru na vybrané údaje souboru popisných informací a souboru geodetických informací
aplikací dostupnou prostřednictvím internetu“. Tato bezúplatná aplikace
Nahlížení do katastru nemovitostí (dostupná pod tímto odkazem:
https://nahlizenidokn.cuzk.cz/) umožňuje vyhledávat pouze aktuální údaje katastru.
Kromě toho však ČÚZK poskytuje službu
Dálkový přístup k údajům katastru za úplatu (viz § 11 vyhlášky). Výše úplaty za poskytnutí údajů z katastru dálkovým přístupem je stanovena v přílohách č. 4 a 5 vyhlášky. Tato služba umožňuje (pro registrované i neregistrované uživatele) vyhledávání většiny údajů katastru zpětně ke dni 4. 9. 2001, kdy byl uveden do provozu současný
Informační systém katastru nemovitostí (
https://www.cuzk.cz/aplikace-dp).
Požadovaná informace:
Kdy dojde k nápravě v informačním systému KÚ tak, aby bylo možné zřídit „hlídacího psa“ i pro řádně zvolené představitele SVJ, kteří sami nejsou spoluvlastníky?
Poskytnutá informace:
Podle § 55 odst. 6 katastrálního zákona „Na základě údajů katastru se poskytuje služba sledování změn v katastru zajišťující informování vlastníků a jiných oprávněných o postupu zápisů elektronickými prostředky.“.
Podrobnosti poskytování služby sledování změn stanoví vyhláška ČÚZK č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí, v platném znění. V § 19 odst. 3 této vyhlášky se uvádí: „V rámci sledování změn údajů o nemovitostech jsou poskytovány informace týkající se nemovitostí, ke kterým je osoba podle odstavce 1 v katastru zapsána jako
a) vlastník,
b) zástavní nebo podzástavní věřitel,
c) oprávněný z věcného břemene,
d) oprávněný z předkupního práva ujednaného jako věcné právo, nebo
e) oprávněný z práva zpětné koupě, oprávněný z práva lepšího kupce, nájemce nebo pachtýř.“.
ČÚZK zatím nepřipravuje legislativní změnu okruhu osob, které jsou oprávněny si zřídit službu sledování změn v katastru. Nelze však samozřejmě vyloučit, že v budoucnu bude tento okruh osob rozšířen o společenství vlastníků jednotek (nikoli však o členy orgánů SVJ).
Požadovaná informace:
Zda existuje metodický pokyn, nebo mezirezortní dohoda, popřípadě jiný dokument, na jehož základě katastrální úřad umožňoval/umožňuje zápis některých změn druhu pozemku nebo způsobu využití pozemků o výměře nad 300 m2 bez předložení zákonem stanoveného rozhodnutí stavebního úřadu, pouze na základě čestného prohlášení. Pokud ano, prosím o jeho poskytnutí.
Poskytnutá informace:
Úplné znění_Pokyny č. 41
Návod pro správu KN
Návod pro správu KN_v2
Tímto dokumentem je od 10. 2. 2016 (s účinností od 1. 4. 2016) Návod pro správu katastru nemovitostí, sp. zn.: ČÚZK-03030/2016-22. Všechny jeho tři verze upravují tuto právní oblast zejména v čl. 5.2.2.3.2. Před tímto datem byla tato tematika upravena Pokyny č. 41 Českého úřadu zeměměřického a katastrálního ze dne 1. října 2012 č. j. ČÚZK 26730/2012-22 pro zápis změny druhu pozemku a způsobu využití pozemku do katastru nemovitostí, ve znění pozdějších dodatků.
Poslední (třetí) verze Návodu pro správu katastru nemovitostí, sp. zn.: ČÚZK-03030/2016-22 se nachází zde:
ČÚZK - Návody ČÚZK (cuzk.cz).
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období od 1. 1. 2019 do 31. 1. 2021
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období od 1. 1. 2016 do 31. 1. 2018
Požadovaná informace:
Počet vydaných prvostupňových správních rozhodnutí, počet proti nim podaných rozkladů, dále počet rozkladů, které byly vyřízeny autoremedurou, počet rozhodnutí, kterými byly rozklady zamítnuty, a počet rozhodnutí, kterými bylo rozkladům vyhověno, a to jednotlivě za roky 2019 až 2023, nejlépe ve formě tabulky.
Požadovaná informace:
1) Kolik žádostí o uplatnění opatření proti nečinnosti podřízeného správního orgánu ve smyslu § 80 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád („správní řád“), jste obdrželi v období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023?
2) Kolik z těchto žádostí bylo shledáno důvodnými, tedy v kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti?
3) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. a) správního řádu, tedy jste přikázali nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí?
4) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. b) správního řádu, tedy usnesením jste věc převzali a rozhodli namísto nečinného správního orgánu?
5) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. c) správního řádu, tedy jste usnesením pověřili jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení?
6) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. d) správního řádu, tedy jste usnesením přiměřeně prodloužili zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí?
Poskytnutá informace:
Ad 1) ČÚZK obdržel 2 žádosti. Obě byly vyřízeny usnesením, kterým nebylo žádosti účastníka vyhověno.
Ad 2) K uplatnění opatření proti nečinnosti nedošlo v žádném případě, neboť žádosti nebyly shledány důvodnými.
Ad 3) – 6) V žádném případě.
Požadovaná informace:
1) Dotaz, zda je na katastrálních úřadech zaveden systém kontroly zápisu staveb podléhajících evidenci v katastru nemovitostí, ke kterým byl příslušným katastrálním pracovištěm potvrzen geometrický plán.
2) Dotaz, zda je na příslušných katastrálních úřadech zaveden nějaký závazný předpis, který pracovníkům provádějícím kontrolu dokumentů předložených k zápisu nových staveb do evidence katastru nemovitostí ukládá mj. povinnost současně vyhodnocovat přestupkovou činnost spojenou s opožděným podáním zápisu novostavby do katastru nemovitostí.
Poskytnutá informace:
Ad 1) Na katastrálních úřadech není zavedena kontrola, zda stavba, ohledně níž byl katastrálním úřadem potvrzen geometrický plán, je následně evidována v katastru.
Ad 2) Interní předpis, který by při zápisu nové stavby ukládal vyhodnotit, zda byla dodržena lhůta pro ohlášení nové stavby, vydán nebyl.
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období 1. 1. 2014 - 31. 1. 2015.